Burgerparticipatie

De gemeente omarmt steeds meer initiatieven van burgers

De gemeente omarmt initiatieven van burgers. Denk aan GoudAsfalt, Gouda Bruist, Gouwe dialoog, Singelpark, het Pauzelandschap of het Raoul Wallenbergplantsoen.

Ook is er volop ruimte voor burgerparticipatie via Groen-moet-je-doen, proeftuinen of projecten zoals de Tiendewegbrug, het Olympiadeplein, of Vreewijk-Zuid. Het programma Kracht van de Samenleving versterkt al deze ontwikkelingen.

Contact met burgers

Het college heeft ook in 2016 veel contact gehad met inwoners en ondernemers via bijeenkomsten, afspraken en ontmoetingen. Zo bezocht het college na de BenW-vergaderingen op dinsdag, regelmatig organisaties en bedrijven om zich te laten informeren en kennis uit te wisselen. Iedere tweede maandag van de maand is er voor inwoners de mogelijkheid om een bestuurder te spreken. Dit kan door zich aan te melden voor het collegespreekuur.

Daarnaast is een aantal bestuurders een keer per maand in de stad op een locatie aanwezig. Tijdens zo’n inloopmoment kunnen inwoners zonder afspraak langskomen om met een bestuurder te praten over hun zorgen, vragen of ideeën. Het college wil op deze wijze makkelijk benaderbaar zijn voor de stad.