Wat heeft het gekost?

Overzicht exploitatie

Exploitatie (bedragen * € 1.000)

Begroting 2016

Begroting 2016 na 2e wijziging

Rekening 2016

Verschil rekening t.o.v. begroting na wijziging

Lasten

PG Algemene baten en lasten

3.701

4.578

2.400

2.178

PG Dividenden en gemeentegaranties

47

47

52

-5

PG Lokale heffingen

1.179

958

970

-12

PG Saldo financieringsfunctie

231

191

1.117

-926

Totaal lasten

5.158

5.773

4.539

1.235

Baten

PG Algemene baten en lasten

0

0

-3

3

PG Algemene uitkering

-140.944

-143.180

-143.456

276

PG Dividenden en gemeentegaranties

-142

-142

-110

-33

PG Lokale heffingen

-18.133

-18.193

-18.240

47

PG Saldo financieringsfunctie

-6.045

-6.105

-5.904

-201

Totaal baten

-165.264

-167.620

-167.712

92

Saldo van baten en lasten

-160.107

-161.847

-163.173

1.326

Toevoegingen aan reserves (lasten)

750

870

870

0

Onttrekkingen aan reserves (baten)

-763

-2.235

-1.996

-239

Gerealiseerd resultaat

-160.119

-163.212

-164.299

1.088

Verschillenverklaring exploitatie

Omschrijving (bedragen * € 1)

Lasten

V/N

I/S

Baten

V/N

I/S

Algemene baten en lasten

2.178.000

V

3.000

V

Stelpost onvoorzien: De stelpost is in 2016 niet gebruikt.

151.000

V

I

Saldo begroting: Het saldo van de begroting 2016 bedroeg na de 2e begrotingswijziging € 1.324.000. Dit is boekhoudkundig verwerkt als een stelpost. Het bedrag valt vrij in het rekeningresultaat.

1.324.000

V

I

Stelpost taakmutaties algemene uitkering: Het saldo van de stelpost valt vrij in het rekeningresultaat. € 366.000 betreft de taakmutatie armoedebeleid, die vanaf 2017 wordt toegevoegd aan programma 3. Dit is in 2016 niet gebeurd hetgeen in programma 3 bij minimabeleid tot een tekort heeft geleid.

483.000

V

I

Organisatieontwikkelingen: De kosten voor bovenformatief personeel, WW-verplichtingen voormalig personeel en de kosten voor het sociaal plan met betrekking tot personeel dat naar de BSGR is gegaan bij de uitplaatsing van de afdeling Belastingen, waren lager dan begroot.
Het voor competentieontwikkeling van het personeel in het kader van Gouda 2020 geraamde bedrag van € 60.000 is niet besteed. Dit bedrag wordt betrokken bij de lopende initiatieven.
Het totale voordeel leidt tot een lagere onttrekking aan de reserve organisatieontwikkeling.

239.000

V

I

Overig

19.000

N

I

3.000

V

I

Algemene uitkering

276.000

V

De uitkering uit het gemeentefonds levert € 276.000 meer op dan geraamd. Aan de ene kant komt dit door € 361.000 extra inkomsten op grond van de decembercirculaire. Daarnaast leiden diverse andere geactualiseerde cijfers en bedragen tot een verlaging van de uitkering met € 85.000.

276.000

V

I

Saldo financieringsfunctie

926.000

N

201.000

N

De overschrijding van de lasten betreft de afwaardering van € 926.000 van een belegging in obligaties. Deze obligaties waren tegen de nominale waarde gewaardeerd. Als gevolg van een besluit om tot verkoop van de obligaties over te gaan, dienen deze volgens de BBV-voorschriften tegen de koers van 31 december 2016 te worden gewaardeerd. Die was 67,07. Dit resulteert in een boekhoudkundig verlies van € 926.000. In de baten werd een nadelig effect van € 205.000 veroorzaakt door een lagere doorbelasting van rente aan investeringen en grondexploitaties. Een voordelig verschil in de baten van € 4.000 werd veroorzaakt door lagere betaalde rente op opgenomen lange- en korte financieringsmiddelen.

926.000

N

I

201.000

N

I

Verschillenverklaring reserves

Omschrijving (bedragen * € 1)

Bedrag

V/N

I/S

Organisatieontwikkeling: De niet-bestede middelen voor organisatieontwikkeling leiden voor hetzelfde bedrag tot een lagere onttrekking aan de gelijknamige reserve.

239.000

N

I

Investeringen

Investeringen op basis van jaar gereed (bedragen * € 1.000)

Gepland 2016

Werkelijk 2016

Verschil

Automatisering

1.237

1.048

188

Huisvesting

195

202

-7

TOTAAL

1.431

1.250

181

Toelichting op het investeringsoverzicht

Automatisering

Door de vertraging van de oplevering van het zaaksysteem worden een aantal projecten dit jaar niet uitgevoerd. Het is voor deze projecten een randvoorwaarde dat het zaaksysteem is geïmplementeerd. Hierdoor wordt er geen beroep gedaan op het MIVOP-krediet van dit jaar, maar op het MIVOP-krediet van volgend jaar. Aan de raad zal bij het 1e ijkmoment 2017 worden voorgesteld om de vrijvallende kapitaallasten van de MIVOP-kredieten toe te voegen aan de exploitatie van automatisering.