Wat heeft het gekost?

Overzicht exploitatie

Exploitatie (bedragen * € 1.000)

Begroting 2016

Begroting 2016 na 2e wijziging

Rekening 2016

Verschil rekening t.o.v. begroting na wijziging

Lasten

PG Afwatering (blauw)

1.573

1.573

1.588

-15

PG Bruggen en tunnels

2.285

2.302

2.322

-20

PG Milieu

10.681

11.100

10.927

173

PG Openbaar groen

3.234

3.235

3.241

-6

PG Riolering (bruin)

11.746

11.483

11.079

404

PG Verkeer

4.954

5.208

5.322

-113

PG Wegen, straten en pleinen

14.105

14.397

15.348

-950

Totaal lasten

48.578

49.298

49.826

-528

Baten

PG Afwatering (blauw)

0

0

0

0

PG Bruggen en tunnels

-100

-100

-144

44

PG Milieu

-10.416

-10.807

-10.936

129

PG Openbaar groen

0

0

-31

31

PG Riolering (bruin)

-12.553

-12.290

-12.766

475

PG Verkeer

-3.195

-3.275

-3.793

518

PG Wegen, straten en pleinen

-443

-716

-2.703

1.987

Totaal baten

-26.708

-27.189

-30.373

3.183

Saldo van baten en lasten

21.870

22.109

19.454

2.655

Toevoegingen aan reserves (lasten)

31

4.792

4.792

0

Onttrekkingen aan reserves (baten)

-40

-4.660

-4.533

-126

Gerealiseerd resultaat

21.860

22.241

19.712

2.529

Verschillenverklaring exploitatie

Omschrijving (bedragen * € 1)

Lasten

V/N

I/S

Baten

V/N

I/S

Milieu

173.000

V

129.000

V

Afval: Lagere kosten van afvalinzameling en lagere kosten van verwijderingen bijplaatsingen, minder inningskosten afvalstoffenheffing in combinatie met een hoger bedrag aan kwijtscheldingen hebben de lasten lager laten uitvallen dan geraamd. Het voordeel op de baten wordt veroorzaakt door een hogere vergoeding uit het Afvalfonds (vergoeding plastic en electr(on)ische apparaten) in combinatie met een onttrekking uit de voorziening afvalstoffenheffing. De inkomsten uit heffingen lieten een nadeel zien door lagere inkomsten reinigingsrechten bedrijven voorgaande jaren Het saldo van de baten en de lasten (€ 256.000 voordeel) komt op basis van nacalculatie van de compensabele BTW ten gunste van het resultaat.

127.000

V

I

129.000

V

I

Milieuplannen: Van het lastenvoordeel van per saldo € 28.000 is € 18.000 toe te schrijven aan de onderbesteding duurzaamheidsgelden. Via de voorstellen tot resultaatbestemming zullen deze middelen in 2016 weer ingezet kunnen worden

28.000

V

I

Ongediertebestrijding: Voordeel is gerealiseerd onder meer door het uitblijven van de bestrijding van de eikenprocessierups.

18.000

V

I

Riolering (bruin)

404.000

V

475.000

V

De lasten voor dagelijks onderhoud en groot onderhoud riolering waren in 2016 per saldo € 404.000 lager dan begroot door lagere kosten voor de inning rioolheffing, lagere advieskosten en minderkosten calamiteitenonderhoud. Het bedrag aan kwijtschelding rioolheffing was hoger dan begroot.. Het voordeel op de baten (€ 475.000) is een combinatie van per saldo meerinkomsten uit rioolheffing (groot)verbruikersdeel, een ontvangen bijdrage van derden en een hogere onttrekking aan de voorziening riolering. Het saldo (€ 879.000 voordeel) komt op basis van nacalculatie van de compensabele BTW ten gunste van het resultaat.

404.000

V

I

475.000

V

I

Verkeer

113.000

N

518.000

V

Parkeren: Het nadeel bij parkeren wordt voornamelijk veroorzaakt door de eenmalige kosten van de aanpassingen van de parkeerterreinen (i.v.m. verwijdering slagbomen) en de meerkosten van het huidige vergunningensysteem. Voordelen waren er op de OZB-heffing van de Stationsgarage. De kosten van inzet van fiscalisten (i.v.m. naheffingen parkeerbelasting) waren hoger dan begroot. Daar staan ook inkomsten tegenover. Bij de baten wordt het voordeel (€ 351.000) veroozaakt door het vervallen van de BTW-afdracht op de inkomsten terreinen (ivm verwijderen van de slagbomen) en de introductie van mobiel betaald parkeren. Ook maatregelen ter vergroting van de betalingsbereidheid hebben effect gesorteerd. De extra inkomsten van de Stationsgarage (€ 51.000) werden veroorzaakt door de verkoop van parkeerabonnementen aan bedrijven in de nabije omgeving.

87.000

N

I

402.000

V

I

Zuidelijk Stationsgebied: De plankosten zijn lager uitgevallen dan vooraf geraamd. Een deel van de kosten is in rekening gebracht bij derden. Dit voordeel was niet geraamd. Het saldo van de kosten en opbrengsten wordt verrekend met de gelijknamige reserve.

54.000

V

I

72.000

V

I

Verkeersmaatregelen: De posten betreffen bij de lasten verkeersschades (bijvoorbeeld verwijderen oliesporen) en bij de baten de ontvangen bijdragen van de schades die verhaald konden worden op de veroorzaker.

82.000

N

I

44.000

V

I

Overig

2.000

V

I

Wegen, straten en pleinen

950.000

N

1.987.000

V

Dagelijks onderhoud: Het nadeel op de lasten wordt ondermeer veroorzaakt door hogere zakelijke lasten en een niet-begrote toevoeging aan de onderhoudsvoorziening en begeleidingskosten afbouw contract Cyclus, gecombineerd met een voordeel op straatreiniging. De overige baten hebben voornamelijk betrekking op de opgelegde malus Cyclus.

37.000

N

I

81.000

V

I

Groot onderhoud wegen: voor een bedrag van € 623.000 zijn extra inkomsten ontvangen van derden. Dit bedrag is gedoteerd aan de voorziening groot onderhoud. Zowel ontvangst als dotatie waren niet begroot.

623.000

N

I

623.000

V

I

Groot onderhoud: In het verleden zijn in het kader van Ontwikkelingsfonds Bedrijventerreinen (OFB) subsidies voor het Goudse Poort ontvangen. Deze subsidie was niet begroot. Aan de raad wordt voorgesteld dit voordeel te storten in een nieuw te vormen reserve om in het Goudse Poort structurele kapitaallasten voor infrastructuur af te dekken en (co)financiering bij de Versnellingskamer mogelijk te maken.

961.000

V

I

Geo-informatie: de verkoop van digitale bestanden zorgde voor een niet begrote baat. Aanvullende advieskosten waren niet begroot.

11.000

N

I

40.000

V

I

Bijdragen derden: Voor een bedrag van € 246.000 zijn bijdragen van derden ontvangen i.v.m. uitvoering projecten openbare ruimte. De lasten voor derdenprojecten bedroegen € 253.000. Zowel de baten als de lasten waren niet begroot

253.000

N

I

246.000

V

I

Openbare verlichting: De energiekosten bij openbare verlichting vielen lager uit dan begroot, deels heeft dit te maken met een afrekening voorgaande jaren.

55.000

V

I

Gladheidsbestrijding: In de decembermaand is er meer preventief gestrooid, onder meer bij bruggen-routes. Deze meerkosten waren niet begroot.

24.000

N

I

Overig

57.000

N

I

36.000

V

I

Verschillenverklaring reserves

Omschrijving (bedragen * € 1)

Bedrag

V/N

I/S

Aan de reserve Zuidelijk Stationsgebied wordt minder onttrokken dan geraamd. Dit wordt veroozaakt doordat de plankosten iets lager zijn uitgevallen en een deel van de gemaakte kosten in rekening zijn gebracht.

126.000

N

I

Investeringen

Investeringen op basis van jaar gereed (bedragen * € 1.000)

Gepland 2016

Werkelijk 2016

Verschil

Implementatie verbeterplan gescheiden inzameling

94

71

23

Investeringen wegen grijs

3.420

2.077

1.343

Ondergrondse containers afvalinzameling

1.452

114

1.338

Parkeren

121

65

56

Riolering

13.169

7.718

5.451

Uitvoeringsmaatregelen nota parkeerbeleid

39

37

2

Uitvoeringsmaatregelen Waterplan

33

21

11

Verbetering openbare ruimte Goudse Poort

246

0

246

Verkeer

57

0

57

Verkeersplannen

65

65

0

Vervanging VRI

306

103

204

TOTAAL

19.002

10.272

8.730

Toelichting op het investeringsoverzicht

Investeringen wegen grijs
Het betreft de kredieten PP CIP en PP Lange Termijn Investeringen. Het verschil betreft het PP-CIP-deel. In het uitvoeringsprogramma 2017 worden uitgaven voorzien op dit kredietdeel.

Ondergrondse containers afvalinzameling
In combinatie met investeringen op het krediet "Afval Scheiden Loont" zullen, waar mogelijk, nog ondergrondse containers geplaatst worden. De geplande uitgaven waren gebaseerd op een kredietmaximum ASL-krediet. Door verschuiving van het project zullen de meeste uitgaven in 2017 plaatsvinden. De verwachting is dat het totale kostenniveau lager zal zijn dan deze kredietruimte.

Parkeren
De afrondende werkzaamheden ten laste van het krediet vervanging Parkeerverwijssysteem vinden in 2017 plaats.

Riolering
In 2016 bedroeg het geplande uitvoeringsbudget voor investeringen € 9,0 miljoen op een kredietruimte van € 13,2 miljoen. Van dit budget is € 7,7 miljoen aan rioleringsprojecten daadwerkelijk uitgegeven. Bij de projecten is een aanbestedingsvoordeel behaald van € 1,2 miljoen. Verschuivingen in de planning zorgen voor onderuitputting in de kredietruimte: € 1,5 miljoen (totaal 2016). Deze zijn ten dele gecompenseerd door eerder uitvoeren van reparatieplan Bloemendaal: € 0,9 miljoen. De restant kredietruimte 2015 hoefde niet aangesproken te worden. In totaal is de onderuitputting op krediet vanaf 2014 opgelopen naar € 5,5 miljoen. Deze kredietruimte is binnen het huidige GRP niet nodig.

Verbetering openbare ruimte Goudse Poort
In december 2016 heeft het college besloten dit krediet (in cofinanciering) in te zetten ten behoeve van het Ontwikkelingsfonds Bedrijventerreinen Goudse Poort.

Verkeer
De geplande vervanging van de zakpalen is niet nodig gebleken; door schade zijn deze op een andere manier gefinancierd. Aan de raad wordt verzocht het voordeel op de vrijvallende kapitaallasten over te hevelen naar de exploitatie van Openbaar toezicht zodat hier een deel van het structurele tekort gedekt kan worden.

Vervanging VRI (verkeersregelinstallaties)
De aanvullende uitgaven ten laste van dit krediet zullen in 2017 plaatsvinden.