Personeel

Arbo en verzuim

In de primaire begroting Gouda is uitgegaan van een bepaald kostenniveau voor de uitvoering van de BWT-taken. In overleg met de omgevingsdienst zijn in het jaarprogramma BWT 2016 zijn afspraken gemaakt over producten en hoeveelheden en prijzen, dit op basis van de verwachting bouwaanvragen en legesopbrengsten. De verschillen op kosten- en batenniveau zijn bij de viermaaandsrapportage budgetneutraal verwerkt. Deze werkwijze geldt ook voor 2017.

Formatie en bezetting

31 december 2015

31 december 2016

Bezetting in FTE

415

424

Medewerkers

469

475

Aantal gedetacheerden

10

9

Totaal aantal medewerkers

479

484

Deeltijdpercentage

87%

88%

Loonkosten

€ 31.500.000

€ 32.800.000

Bezetting

In 2016 bedroeg het instroompercentage 7,8% en het uitstroompercentage 6,3%. Het aantal medewerkers dat op 31 december 2016 in dienst was is 475. In 2016 is besloten om structurele inhuur waar mogelijk te vervangen door eigen personeel. Dit besluit heeft met name binnen de afdelingen Werk en Participatie, Zorg en Welzijn en Projecten Openbare Ruimte voor een toename van het aantal medewerkers gezorgd waardoor de bezetting iets is toegenomen. Eind 2016 waren 9 medewerkers gedetacheerd bij verzelfstandigde onderdelen, zoals Halt, BSGR en REKAM. In 2016 heeft de gemeente Gouda 30 stages en leerwerkplekken aangeboden.

Loonkosten

De loonkosten zijn in 2016 uitgekomen op € 32.800.000. Dit is € 1.300.000 hoger dan in 2015. De stijging van de loonkosten kan grotendeels verklaard worden uit de stijging van de cao-lonen van 3% per 1 januari 2016 en uit een eenmalige vervroegde uitgaaf voor het tot eind 2016 opgebouwde vakantiegeld. Door invoering van het individueel keuzebudget voor medewerkers in 2017 moest het reeds opgebouwde vakantiegeld over 2016 al in 2016 uitbetaald worden. De loonkosten over 2016 blijven binnen het begrote bedrag.

Inhuur derden

Omschrijving (bedragen in €)

2015

2016

Reguliere inhuur

€ 7.910.473

€ 8.800.465

In 2016 is de totale inhuur met € 910.000 gestegen. Reden is dat er voor gekozen is een aantal vacatures tijdelijk niet in te vullen door het aannemen van nieuw personeel. Bovendien was extra inhuur noodzakelijk voor (gesubsidieerde) projecten en uitvoering van nieuw beleid in met name het sociaal domein.

Tegenover de kosten van inhuur staan gedeeltelijk ook specifieke inkomsten, zoals subsidies en bijdragen van derden. Voor dergelijke tijdelijke initiatieven is bewust gekozen om externe specifieke kennis in te zetten. Het overige gedeelte (tijdelijke vervanging door vertrek of ziekte van medewerkers en/of uitvoering van nieuwe taken) is gedekt uit budgetten die beschikbaar waren gesteld binnen de begroting 2016.

Regionale samenwerking

Vanuit het doel in regionaal verband samen te werken om vacatures te vervullen is Gouda met 23 andere deelnemers een samenwerkingsverband Werken in het Westen gestart. Een belangrijk onderdeel is het vergemakkelijken van de zoektocht naar een baan. In dat verband is een regionale website beschikbaar waar vraag en aanbod bij elkaar wordt gebracht. In totaal hebben 31 medewerkers een opleiding, workshop of training gevolgd, 19 mensen hebben deelgenomen aan netwerkevent ‘Connect!’

Regionale samenwerking e-HRM

In 2014 hebben Gouda, Waddinxveen en Zuidplas gezamenlijk een e-HRM selfservice systeem en administratiepakket aangeschaft. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt om samen te werken bij de personeels- en salarisadministratie. Doel is om de krachten te bundelen en gezamenlijk voordeel te behalen. Bijvoorbeeld op het vlak van kennis, beperken van kwetsbaarheid, kwaliteitsverhoging en kostenbesparing. Bijkomend doel was dat informatie meer aan de bron wordt ingevoerd en dat medewerkers en leidinggevenden hierin meer de regie hebben.