Preventieve aanpak
In 2016 heeft de gemeente het preventieve beleid voor jeugd voortgezet. Dit houdt het volgende in: voorlichting, toegankelijke informatie en advies, preventieprogramma’s, vroegsignalering en versterking van de netwerken die deze preventie effectief kunnen maken. Dit gebeurde zoveel mogelijk op plaatsen zoals school en de kinderopvang, maar ook op plekken waar moeders bijeen komen (koffieochtenden) en thuis.
Daarbij is met veel lokale partners samengewerkt op het gebied van preventie. Ten behoeve van een nog effectievere samenwerking zal de gemeente haar regierol in 2017 versterken.
Jeugdhulp op school
In 2016 zijn nieuwe resultaten zichtbaar van de transformatie in de vorm van onderwijszorgarrangementen. Het gaat bij deze arrangementen om een combinatie van onderwijs en zorg voor leerlingen welke niet in staat zijn onderwijs te volgen zonder jeugdhulp. Om deze arrangementen mogelijk te maken, is er een goede samenwerking tussen scholen, sociaal teams en zorgaanbieders. De leerling krijgt hiermee ondersteuning in zijn eigen leefomgeving.
Er zijn ook afspraken gemaakt om de administratieve lasten te beperken daar waar het korte, snelle ondersteuning betreft. Er kan dan een onderwijszorgarrangement worden geboden zonder beschikking. Het betreft dan Jeugdondersteuning Op School (JOS). Alle leerlingen van alle reguliere voortgezet onderwijs scholen in Midden-Holland kunnen deze vorm van hulp nu krijgen. Door vroege signalering op school kan eerder ondersteuning volgen en is in veel gevallen geen specialistische hulp nodig. Bovendien geldt dat wanneer specialistische hulp wel nodig is, deze korter kan duren vanwege de vroege signalering.
Centrum voor Jeugd en Gezin
Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)/ Sociaal Team Jeugd is de plek waar kinderen, jongeren tot 23 jaar en hun ouders terecht kunnen voor vragen op het gebied van opgroeien, opvoeden en jeugdhulp. Er zijn Centra voor Jeugd en Gezin in Noord, Oost en West Gouda.
Jeugdbeschermingstafel
Sinds januari 2015 is de toeleiding van kinderen/jongeren naar de Raad voor de Kinderbescherming geregeld door middel van de Jeugdbeschermingstafel Midden-Holland. In 2016 is een evaluatie van de Jeugdbeschermingstafel uitgevoerd onder professionals en onder cliënten. Cliënten beoordelen de jeugdbeschermingstafel gemiddeld met een 7,6. Een positief resultaat, gelet op de ingrijpende en voor ouders vaak lastige besluiten die aan de tafel worden genomen. Ook de beoordeling van de professionals is over het algemeen positief. Verbeterpunten zijn meegenomen in het plan van aanpak 2017.
Veilig thuis
In 2016 heeft Veilig Thuis een doorontwikkeling gemaakt. Door een nieuw registratiesysteem kan er efficiënter gewerkt worden en zijn de werkprocessen van het voormalig AMK (Advies en Meldpunt Kindermishandeling) en SHG (Steunpunt Huiselijk Geweld)geïntegreerd. Het aanvankelijk negatieve oordeel van de Inspectie na het eerste onderzoek in november 2015 wordt omgebogen in de waardering ‘voldoende’. Om dit te bereiken heeft Veilig Thuis verbetermaatregelen doorgevoerd en extra formatie ingezet. Het aantal adviezen en meldingen bij Veilig Thuis Hollands Midden stijgt echter nog steeds. Daardoor is er ook met de capaciteitsuitbreiding permanent sprake van een (beperkte) werkvoorraad. Een belangrijke oorzaak van de stijgingis de aanhoudende toename van de meldingen door de politie. Dit is een landelijk verschijnsel waar onder meer door de VNG naar een oplossing wordt gezocht. Wel heeft Veilig Thuis Hollands-Midden voldoende zicht op de veiligheid van het gezin.
In de laatste maanden van het verslagjaar bereidt Veilig Thuis zich voor op het tweede onderzoek van de Inspectie in het eerste kwartaal van 2017. Dit richt zich in het bijzonder op de kwaliteit van het inzetten van vervolgtrajecten en de kwaliteit van het uitvoeren van onderzoeken.
Tot slot, de positieve constatering dat de samenwerkingsafspraken tussen Veilig Thuis en sociaal teams in 2016 hebben gezorgd voor een betere samenwerking tussen Veilig Thuis en het lokale veld.
Aanpak transformatie leidt nog niet tot lagere kosten
In 2016 is gebleken dat de genomen transformatiemaatregelen om de zorgkosten terug te dringen meer tijd nodig hebben. Dit is een landelijk beeld, dat mede ontstaat omdat er ook autonome verwijzers naar jeugdzorgaanbieders (zoals huisartsen en medisch specialisten) zijn. Vele jeugdzorgaanbieders bereikten hun regionaal vastgestelde budgetplafond. Er zijn afspraken gemaakt om te garanderen dat Goudse cliënten toch zorg krijgen als aanbieders het budgetplafond hebben bereikt, indien na een extra beoordeling blijkt dat deze zorg echt nodig is. In 2016 heeft het verlenen van zorg geprevaleerd boven een strakke budgetsturing. Daarnaast blijft de gemeente investeren in maatregelen om de gewenste beweging “de trap af” ook daadwerkelijk te realiseren. De noodzaak hiertoe is groot gezien de sterk afnemende budgetten de komende jaren.
Aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt
Gemeente Gouda investeert in de verbetering van de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt. In dit kader is de Beroepenthermometer uitgebracht, met als doel jongeren aan te moedigen een opleidingsrichting te kiezen met beroepsperspectief. Daarnaast wordt ingezet op de toeleiding naar werk of, indien dit niet kan, een vorm van arbeidsmatige dagbesteding voor jongeren van het voortgezet (speciaal) onderwijs, het praktijkonderwijs en het MBO onderwijs. Hiermee wordt continu gewerkt aan een sluitend vangnet kwetsbare jongeren en het aantal voortijdig schoolverlaters teruggedrongen.
Voorts is in 2016 de opleiding ‘Smart Technology’ op het ID-college gestart en is het Techniekpunt Gouda opgericht. Hiermee worden jongeren gestimuleerd om in de sector techniek te gaan werken. Het project “Kom binnen bij bedrijven” is dit jaar op 7 april uitgevoerd door de gemeenten Woerden, Gouda, Zuidplas en Bodegraven-Reeuwijk. In totaal hebben 118 bedrijven meegedaan en er zijn 910 bezoekers geweest. Er waren 30 vacatures beschikbaar en 125 stages, leerwerkplekken en werkervaringsplaatsen.
Alle activiteiten in het kader van de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt hebben tot gevolg gehad dat er geen stagetekorten zijn en de jeugdwerkloosheid in Gouda in de periode september 2015 - september 2016 is afgenomen met 30% tot 341 werkzoekenden (landelijk een daling van 11,7%).
Onderwijsachterstandenbeleid
Het lokaal onderwijsachterstandenbeleid (OAB) wordt in samenwerking met de schoolbesturen en de kinderopvangorganisaties uitgevoerd. De Rijksuitkering OAB wordt ingezet ten behoeve van voorschoolse educatie, schakelklassen in het primair onderwijs en overige activiteiten voor kinderen met (risico op) een onderwijsachterstand.
Onderwijshuisvesting
De gesprekken met het schoolbestuur van De Goudse Waarden over een andere huisvesting van het lyceum zijn afgerond en daarbij is de gezamenlijk keuze gemaakt om het bestaande gebouw aan de Heemskerkstraat grondig te renoveren. Inmiddels is hiervoor een investeringskrediet in de begroting opgenomen.
Voor het gebouw van de Driestar aan de Clematislaan wordt vervangende nieuwbouw voorbereid op de hoofdlocatie aan het Ronsseplein. Oplevering is gepland in augustus 2017.
Voor een gezamenlijke huisvesting van de (V)So De Ark met het kinderdagcentrum Bloemendaal van Gemiva is na jaren zoeken ook een plek gevonden; het leegkomende schoolgebouw aan de Clematislaan 2. In de begroting is hiervoor een investeringskrediet opgenomen. Als alles volgens plan verloopt, kunnen de kinderen van deze school in de zomervakantie van 2018 naar hun nieuwe onderkomen verhuizen.
Omdat er medio 2016 nog geen concrete plannen waren met het Weeshuiscomplex is het gebruik van een deel van dit complex door de Casimirschool met een jaar te verlengd.
Door toename van het aantal leerlingen bij de praktijkschool Het Segment ontstond er bij deze school een ruimtevraag. Deze is ingevuld door het plaatsen van twee noodlokalen op het schoolplein.
Na oplevering van de eerste woningen in Westergouwe is een tijdelijk schoolgebouw met gymzaal gerealiseerd. De school is in augustus in gebruik genomen door Kindcentrum Westergouwe, dat door drie samenwerkende schoolbesturen, De Groeiling (RK), Stichting Klasse (Openbaar) en De Vier Windstreken (PC), en kinderopvangorganisatie Quadrant is vormgegeven.
Foto: Gouda Beach Experience: de Markt werd weer omgetoverd in een zomers stadsstrand in het teken van sport, bewegen en speelplezier.
Sport
In 2014 is een Quick Scan 'Sport in Gouda' uitgevoerd, gevolgd door een interactieve bijeenkomst met de Goudse sportclubs in de eerste helft van 2015.
Een eerste aanzet van de nota Sport in Gouda 2020 is in maart 2016 besproken met de VGSO, het Platform Bewegen en Sportstimulering en een klankbordgroep van sportverenigingen.
In juni heeft het college de conceptnota Sport en Bewegen in Gouda 2020 vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak. Ook is advies gevraagd aan de GASD.
Tijdens de inspraakperiode is in juni in samenwerking met de GASD een inspraakavond georganiseerd voor organisaties uit de sport en het sociaal domein.
Na de komst van het nieuwe college is gewerkt aan de aanpassing van de conceptnota op basis van de inspraakreacties.
Begin 2017 was er duidelijkheid over de financiële vertaling van het Actieprogramma. De bezuinigingstaakstelling voor sport vanaf 2018 is teruggedraaid. Ook is budget beschikbaar gesteld voor een Sportimpulsfonds, met als doel het stimuleren en faciliteren van projecten die gericht zijn op het vergroten van maatschappelijke participatie en het bevorderen van een gezonde levensstijl.
Dit is verwerkt in de nota Sport en Bewegen in Gouda 2020, die in het tweede kwartaal van 2017 ter behandeling aan de raad zal worden voorgelegd.
De concessie aan Sport.Gouda is in 2016 met 1 jaar verlengd. In 2017 wordt de nieuwe 10 jarige dienstverleningsovereenkomst aan de raad voorgelegd.
Naar aanleiding van vragen uit de raad is een evaluatieonderzoek gestart van de gebruiksmogelijkheden van het Groenhovenbad.
Eind 2016 ontstond onrust over de toepassing van rubbergranulaat op kunstgrasvelden. Uit onderzoek van het RIVM is gebleken dat er veilig gesport kan worden.
Omschrijving indicator | Streefwaarde (indien van toepassing) | Resultaat |
---|---|---|
Aantal inwoners dat minstens 30 minuten per dag beweegt | Hoger dan landelijk gemiddelde (65%) | Gerealiseerd: 66 % (onderzoek GGD HM2012, geen nieuwe cijfers beschikbaar) |
Aantal kinderen dat 5 dagen per week 60 minuten per dag beweegt | Landelijk gemiddelde (4 t/m 12 jaar: 23 % en 12 t/m 17 jaar: 26 %) | 11 - 17 jaar: 16 % (kerncijfers jongerenpeiling GGD MH 2013) |
Voor indicatoren jeugd zie monitor sociaal domein