Wat heeft het gekost

Overzicht exploitatie

Exploitatie (bedragen * € 1.000)

Begroting 2016

Begroting 2016 na 2e wijziging

Rekening 2016

Verschil rekening t.o.v. begroting na wijziging

Lasten

PG Bestuur

5.953

6.094

6.304

-210

PG Regionaal beleid

705

621

516

105

PG Veiligheid

8.809

9.143

8.957

186

Totaal lasten

15.467

15.857

15.777

80

Baten

PG Bestuur

0

-48

-28

-19

PG Regionaal beleid

0

0

0

0

PG Veiligheid

-120

-120

-172

52

Totaal baten

-120

-167

-200

33

Saldo van baten en lasten

15.348

15.690

15.577

113

Toevoegingen aan reserves (lasten)

0

31

31

0

Onttrekkingen aan reserves (baten)

-203

-420

-326

-94

Gerealiseerd resultaat

15.145

15.301

15.282

19

Verschillenverklaring

Omschrijving (bedragen * € 1)

Lasten

V/N

I/S

Baten

V/N

I/S

Bestuur

210.000

N

19.000

N

College van BenW: De personeels- en bestuurskosten laten evenals de wachtgelduitkeringen een voordeel zien in 2016. Daarentegen moest een aanvullende toevoeging worden gedaan van € 552.000 aan de Voorziening pensioenaanspraken (voormalige) wethouders op grond van actuele actuariële berekeningen. Gebleken is dat door veranderingen in de aannames van de berekeningen het benodigde bedrag in de voorziening van jaar tot jaar sterk kan wisselen.

458.000

N

I

2.000

V

I

Rekenkamer Groene Hart: het negatieve saldo aan de batenkant wordt veroorzaakt door het niet versturen van facturen naar de deelnemende gemeenten voor het jaar 2016, gezien de verwachting dat de vrijval van het onderzoeksbudget van voorgaande jaren (2013-2015) voldoende is om de kosten van 2016 te dekken. Daar komt bij dat het onderzoeksbudget van 2016 beperkt is aangesproken.

92.000

V

I

40.000

N

I

Griffie: de rekening van de Griffie laat een overschot van € 44.000 zien. Hierbij moet worden opgemerkt dat € 38.000 incidentele opbrengsten betreffen in verband met de tijdelijke detachering van een medewerker van de Griffie.

6.000

V

I

38.000

V

I

Dienstverlening: Het voordeel is ontstaan door het eerder invullen van de taakstellingen op de dienstverlening van gemeente Gouda dan gepland.

138.000

V

I

Overig

12.000

V

I

19.000

N

I

Regionaal beleid

105.000

V

Intergemeentelijke samenwerking: In 2016 is de samenwerking in de regio voortvarend gecontinueerd. Dat is gelukt zonder inzet van de extra middelen die via de Kadernota 2015-2019 beschikbaar zijn gesteld.

48.000

V

I

ISMH bestuurszaken: door de ISMH is meer BTW doorgeschoven dan begroot. Deze BTW wordt door gemeenten via het BTW-compensatiefonds teruggevorderd bij het Rijk.

15.000

V

I

Ontwikkeling driehoek RZG: Er was minder budget nodig dan vooraf was verwacht.

35.000

V

I

Overig

7.000

V

I

Veiligheid

186.000

V

52.000

V

Intergemeentelijke samenwerking: In 2016 is de samenwerking in de regio (VRHM) op een succesvolle manier voortgezet. Vanuit 2015 was de onderbesteding in de regio zelfs nog iets gunstiger dan vorig jaar ingeschat. Er is daarom een klein voordeel van € 33.000.

33.000

V

I

Rijksveiligheidsgelden: van het Rijk zijn voor 2016 extra gelden ontvangen voor de integrale aanpak van jihadisme (€ 355.000). Onder meer vanwege het later starten van  de casusregisseur (zij is medio 2016 gestart) en het lager uitvallen van de kosten voor een aantal geplande activiteiten resteert € 105.000. Aangezien er nog geen structurele dekking is voor het thema radicalisering in de begroting, wordt aan de Raad voorgesteld om deze gelden in 2018 opnieuw beschikbaar te stellen. Voor 2017 zijn nog wel voldoende middelen voor de aanpak beschikbaar.

156.000

V

I

High Impact Crime: per saldo is op dit product een overschot van € 64.000. Middels de subsidieregeling Hang en Sluitwerk (B&W voorstel d.d. 14-6-2016) is € 100.000 toegekend. Hiervan is inmiddels € 36.000 uitgegeven. Deze regeling loopt nog door in 2017 en de raad wordt daarom voorgesteld het resterende bedrag ad € 64.000 opnieuw beschikbaar te stellen in 2017. Een andere subsidieregeling 'Aanvalsplan woninginbraken' is inmiddels succesvol afgerond; hierbij is zowel aan de baten- als de lastenkant een afwijking te zien van € 43.000; dit is per saldo budgetneutraal.

21.000

V

I

43.000

V

I

Niet gesprongen explosieven: Het voordeel ontstaat door een gewijzigde methodiek met betrekking tot het declareren van de gemaakte kosten.

94.000

V

I

Asielzoekerscentrum: in verband met de komst van het asielzoekerscentrum in Gouda zijn ter voorbereiding diverse kosten gemaakt (vanaf 2015). Deze kosten zouden in een latere fase terugkomen bij Gouda. Met het afblazen van de plaatsing in Gouda is dit niet meer met zekerheid te zeggen. Voor de totale kosten (2015 en 2016) is wel een claim neergelegd bij het COA (het COA streeft er naar om op uiterlijk 31 december 2017 duidelijkheid te verschaffen over de honorering van de claims).

114.000

N

I

Openbaar toezicht: Het budget voor openbaar toezicht is niet toereikend om de uitgaven te dekken; tot en met 2015 werd dit gedekt binnen de bedrijfsvoering van Stadstoezicht zelf. Gezien de verplichte nieuwe BBV voorschriften zijn deze budgetten (en uitgaven) overgeheveld naar de exploitatie. Er is per saldo sprake van een overbesteding van € 53.000.

53.000

N

I

Overig

49.000

V

I

9.000

V

I

Verschillenverklaring reserves

Omschrijving (bedragen * € 1)

Bedrag

V/N

I/S

Aan de reserve Niet gesprongen explosieven (NGE) is minder onttrokken dan geraamd. Dit verschil is ontstaan door een gewijzigde methodiek met betrekking tot het declareren van de gemaakte kosten.

94.000

N

I

Investeringen

Investeringen op basis van jaar gereed (bedragen * € 1.000)

Gepland 2016

Werkelijk 2016

Verschil

Vervanging cameratoezicht (CCTV) 2014 js16

61

39

22

Vervanging camera toezicht js 2016

42

0

42

Bestuursondersteuning / Koudasfalt

580

577

3

TOTAAL

683

616

67

Toelichting op het investeringsoverzicht

Cameratoezicht

De vervanging van de camera's is nog niet geheel afgerond in 2016. Met de restantkredieten van € 22.000 en € 42.000 kan de geplande vervanging plaatsvinden in 2017.

Bestuursondersteuning

Dit krediet heeft betrekking op de aankoop van het terrein Koudasfalt.