Wat is ervoor gedaan?

Veiligheid

In 2016 is door de gemeente en veiligheidspartners hard gewerkt aan het versterken van de veiligheid in de stad. Hierbij is met name gefocust op de prioriteiten. Het kiezen van prioriteiten heeft geholpen om de aandacht en inzet te bundelen omdat de actualiteit vaak om voorrang vraagt. Tegelijk blijken de cijfers soms lastig te beïnvloeden. Over de hele breedte zijn er in 2016 opnieuw minder misdrijven gepleegd dan in 2015. Het totaal aantal misdrijven is gedaald met 6% naar 4.695. Met name op het gebied van meldingen overlast zijn er dalingen te vermelden: meldingen overlast door jeugd -10%, meldingen overlast door (verwarde) personen -13%, meldingen burenruzie -14%. In 2016 zijn helaas wel 8% meer woninginbraken gepleegd, waarvan 47% een poging betrof en 53% een voltooide inbraak. In totaal betrof dit 639 inbraken. Hieronder volgt een toelichting op de verschillende resultaten

In 2016 werkte de gemeente Gouda hard aan de volgende vier prioriteiten:

1. High impact crimes: woninginbraken

Het totaal aantal HIC-crimes (overvallen, inbraken, straatroof, geweld) is in 2016 toegenomen met 1%. Dit is te wijten aan de stijging van het aantal woninginbraken. De categorieën geweld en overvallen lieten juist een daling zien. In totaal waren er 1.091 HIC misdrijven. De woninginbraken vormen daar het grootste onderdeel van. Veel inzet was in 2016 gericht op de beoogde daling van 10% van het hoge aantal inbraken en stimuleren van preventieve maatregelen. Deze doelstelling is ondanks de intensieve inzet helaas niet behaald. 

De politie zet in op woninginbraken door meer (in)zicht te krijgen in locaties, inbraakmethodes en daderprofielen en deelt actuele informatie met de gemeente. Er is inmiddels vrij veel kennis over de veelplegers van woninginbraken. Het gaat vaak om jonge jongens, die inbreken in hun eigen buurt en/of bij bekenden en die zoeken naar makkelijke gelegenheden om geld en sierraden te stelen. Het plegen van een woninginbraak is voor deze groep vaak een manier om snel wat geld te verwerven. Via de Top60 worden deze daders aangepakt.

In de zomer heeft de Driehoek besloten tot een aanvalsplan woninginbraken: alle partners hebben hun inzet geïntensiveerd. De gemeente heeft daar als volgt aan bijgedragen:

  • Inzet vakantietoezichtservice door stadstoezicht (in afstemming met politie);
  • Hhet opzetten en ondersteunen van BuurtWhatsappgroepen (nu ca. 80 groepen), plus een beheerdersappgroep waar door de gemeente actuele informatie op wordt verspreid;
  • Dde inzet van Matrixborden bij winkelcentra en inzet Burgernet bij opsporing van daders;
  • Huis aan huis bezoek op hotspotlocaties met tips en advies (maandelijks);
  • Het organiseren van 6 veiligheidsavonden in buurten, plus een stadsbijeenkomst op 27 september om onorthodoxe maatregelen te bedenken;
  • Per 1 juli 2016 is de subsidieregeling Hang- en Sluitwerk in werking getreden. Tot eind december zijn er bijna 200 aanvragen gehonoreerd met een bijdrage van maximaal 250 euro.

Daarnaast is er veel inzet geweest van de gebiedsregisseurs. Dit in samenwerking met de veiligheidspartners in de gebieden waar veel woninginbraken hebben plaatsgevonden (hotspots).

Foto: Het team van stadstoezichthouders in een nieuw herkenbaar uniform.

2. Jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit

De inzet op jeugdoverlast in 2016 was veelzijdig. Per gebied zijn Actieoverleggen ingericht met politie, gemeente en jongerenwerk om snel in te kunnen spelen op ontwikkelingen. De doelstelling om het aantal meldingen jeugdoverlast te laten dalen met 5% is dit jaar ruimschoots behaald (-10%). Nadere analyse van de meldingen en contact met de melders heeft inzicht gegeven in de overlastlocaties. Ook is het verloop van 5 jaar groepsaanpak in beeld gebracht: welke interventies hebben welk effect gehad? Het is voor alle partijen duidelijk dat het aantal groepen en locaties waar structureel overlast was flink is afgenomen. In 2016 is met name inzet nodig geweest in de omgeving van de Stadspolderstraat. Hier is dan ook gericht en snel ingezet door de stadsmarinier, politie en jongerenwerk en zijn er ondersteunende maatregelen genomen, o.a. cameratoezicht.

De Top 60 is ingezet tegen jeugdcriminaliteit. Het resultaat hiervan is veelzijdig: iedere jongen heeft zijn eigen verhaal en er moet vaak hard gewerkt worden voor ieder klein stapje in de goede richting. Die successen zijn er echter wel. Jongens die begeleid worden door een jobcoach en aan de slag gaan bij een Goudse werkgever. Jongens waar na lang zoeken een plekje op een school voor wordt gevonden waar de juiste begeleiding kan worden geboden. Schulden die op orde worden gebracht, waarna iemand weer beter in staat is om vooruit te kijken. Daarnaast worden de resultaten gemeten aan de hand van recidive. In 2016 zijn 39 van de 64 jongeren die onder de aanpak vielen een of meerdere malen aangehouden voor een misdrijf. Dit betreft 61% van het totaal. De doelstelling (50% in 2018) is hiermee nog niet behaald. Twee casussen zijn in 2016 positief afgesloten, daarnaast is een casus afgesloten door verhuizing. Met individuele coachingstrajecten zijn ca. 30 jongeren geholpen die vastgelopen zijn op terrein van school of werk en vaak schulden hebben. Daarnaast zijn er door het jongerenwerk van meer dan 50 jongeren hulpvragen opgepakt en zijn jongeren doorverwezen naar derden (jobcoach, sociaal team, trajectbegeleider, schuldhulpverlening).

Loods15 is een vorm van individuele begeleiding, al is de insteek anders. Loods15 richt zich namelijk op dagbesteding zodat jongeren niet op straat bezig zijn. Loods15 is gestart als pilot en heeft twee onderdelen:

  • Klusproject: vanaf april 2016, leerplichtige jongeren: 7 gestart en verwachting is op 10 te eindigen;
  • Werkt: vanaf september 2016, voorfase op betaalde baan bij 'echte' werkgever: 5 gestart en verwachting is 8 jongeren te kunnen plaatsen.

Bij de aanpak van jeugd is er ook steeds meer aandacht voor de jonge jeugd (10-14 jaar). In de Polderbuurt en de wijk Achterwillens is gestart om de werkwijze op de problematische jeugdgroepen toe te spitsen op de jonge jeugd en de preventieve aanpak. Dit vraagt een andere inzet en samenwerking met andere partners in het preventieve veld. Denk hierbij aan de Centra voor Jeugd en Gezin en Sociaal Teams, scholen, JPT en het Veiligheidshuis.

Vanuit de gebiedsgerichte aanpak is de samenwerking gezocht met Sport.Gouda, Brede school en basisscholen om al in een vroeg stadium contacten te leggen met risicojongeren. Deze contacten en informatie komen goed van pas als de jongeren naar de middelbare school gaan en zich meer op straat gaan manifesteren. Daar waar zorgen zijn om jonge individuen die verhoogd risico lopen om af te glijden naar criminaliteit is er meer samenwerking met het CJG. Vanuit het CJG zijn hier extra uren voor vrijgemaakt en zij nemen deel aan de jeugdveiligheidsoverleggen.

3. Sociale overlast

Het doel in het afgelopen jaar was om de integrale aanpak op woonoverlast te verbeteren en overlast door verwarde personen op straat tegen te gaan, zowel vanuit het oogpunt van veiligheid als van zorg. De Goudse aanpak wordt vooral in regioverband vorm gegeven, waarbij het doel is om overlastgevend en verward gedrag integraal aan te pakken. In 2016 is besloten tot het inrichten van een Opvanglocatie Verwarde Personen in Leiden. Gouda is hierbij aangesloten.

Het meldpunt Zorg en Overlast van de GGD coördineerde de aanpak in 2016 op overlastmeldingen. Bij dit meldpunt kunnen omwonenden, familieleden en professionals melding doen over situaties die betrekking hebben op o.a. verward gedrag, dreigende huisuitzetting, verslaving, vervuiling of financiën. De aspecten van woonoverlast zijn in kaart gebracht, incl. de verschillende rollen die de gemeentelijke afdelingen, de ODMH, de GGD, de politie en de GGZ daarbij hebben. Op een themabijeenkomst is over de sluitende aanpak gesproken en zijn verbeterpunten aangedragen. Het is duidelijk merkbaar dat het aantal (extreme) casussen van woonoverlast afneemt. De sociaal teams werken outreachend en signaleren daardoor meer en in een vroeger stadium waardoor zaken minder escaleren.

Het doel om het aantal meldingen rondom burenruzie en conflictbemiddeling met 5% per jaar te laten dalen is ruimschoots gehaald met een afname van 14%. Buurtbemiddeling op vrijwillige basis leverde hier een flinke bijdrage aan. Het aantal meldingen “overlast door personen’’ is gedaald met 13%. Beide doelstellingen (afname van -5%) zijn dus ruimschoots behaald dit jaar.

4. Radicalisering

In 2016 heeft de aanpak radicalisering zich verder versterkt. De aanpak vergt een lange adem en de resultaten zijn niet direct zichtbaar. Sinds de zomer van 2015 zijn er geen geslaagde uitreispogingen meer geweest, maar dit wil niet zeggen dat er geen doelgroep is die open staat voor het radicale gedachtegoed. De verschillende partijen hebben inmiddels een sterke informatiepositie. Het Veiligheidshuis heeft professioneel ingezet op aanpak van casuïstiek en onderlinge afstemming met verschillende zorg- en veiligheidspartners die werkzaam zijn in de gemeente Gouda.

Naast een netwerkregisseur radicalisering is in 2016 ook een casusregisseur aan de slag gegaan. De netwerkregisseur richt op het uitbreiden van het bestaande netwerk. Dit met oog op het verzamelen van informatie over (mogelijk) geradicaliseerden en in de tweede plaats met oog op het (samen met sleutelfiguren) tegenwicht bieden aan radicalisering en jihadisme. De casusregisseur werkt samen met professionals en familie/vrienden van geradicaliseerden aan individuele casuïstiek. Beiden zetten zich in voor de Gouwe Dialoog. Hierin worden gesprekken met de stad gevoerd over diverse thema’s. Een groep betrokken Goudse burgers (waaronder sleutelfiguren) organiseerde deze serie dialoog-bijeenkomsten voor Gouwenaars van verschillende achtergronden en levensbeschouwingen. Het initiatief heeft de steun van de Goudse Raad van Kerken en van een aantal andere burgerinitiatieven, zoals Stichting 21 maart, het fonds Dient elkaar met blijdschap, Gouda Bruist en het Wijkeethuis Oost. Gouwe Dialoog zoekt verbindingen en wil zo een kettingreactie teweeg brengen, van dialoog naar dialoog, van debat naar debat, van activiteit naar activiteit.

Er is een goedlopend radicaliseringsoverleg met de scholen. Bij het opvangen van signalen van mogelijke radicalisering weten scholen, politie en gemeente elkaar snel te vinden. Dit geldt ook voor het signaleren van relevante maatschappelijke ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld polarisatie tussen bevolkingsgroepen. Tot slot is het goed om te vermelden dat professionals uit het sociaal domein in het afgelopen jaar getraind zijn en dat de samenwerking met de Sociaal Teams steeds meer vorm krijgt.

Overig
Naar aanleiding van onrust binnen de taxibranche zijn er in 2016 beleidsregels opgesteld, gebaseerd op een aanpassing in de APV. De regeling is opgesteld in het belang van de kwaliteit van het op de openbare weg aangeboden taxivervoer in Gouda. Met de kwaliteitsregels wordt beoogd de integriteit, keuzevrijheid en veiligheid van de consument te waarborgen. Ook draagt een betere kwaliteit van het taxivervoer bij aan de verkeersveiligheid, de openbare orde en het tegengaan van agressie.

Bestuur

Regionale samenwerking

Met ingang van 1 januari 2016 is in de regio Midden-Holland organisatorisch gewerkt vanuit het principe van de netwerkorganisatie. Uitgangspunt hierbij is dat de ondersteuning van de regionale strategische programma’s vanuit de gemeenten in onderling overleg wordt geregeld. Elke gemeente levert naar rato ambtelijke inzet op één van de vijf inhoudelijke Bestuurlijke Overleggen. Iedere gemeente levert ook een voorzitter van één van deze Bestuurlijke Overleggen. Het Regionaal Platform functioneert als inhoudelijk strategisch overleg waar de inhoud van de 5 programma’s samenkomt, onderlinge afstemming tussen programma’s plaatsvindt en de lobby strategie van de regio wordt vastgesteld. De inhoudelijke samenwerking vindt plaats binnen de volgende vijf Bestuurlijke Overleggen:

  • Sociaal domein;
  • Economie, Onderwijs en Arbeidsmarkt;
  • Verkeer en Vervoer;
  • Ruimte en Wonen;
  • Natuur, Water en Recreatie

Zoals voorgenomen is de strategische agenda van Midden-Holland in 2016 afgerond en vastgesteld. Deze agenda is een stevige basis voor de regionale samenwerking en geldt als uitgangspunt voor inbreng vanuit onze regio bij andere regio’s, hogere overheden en partners.

Eind 2016 is het Groene Hart-bestuursakkoord tussen de convenantspartners Alphen aan den Rijn, Regio Midden-Holland en Woerden met Provincie Zuid-Holland getekend. Hierin wordt het belang van het Groene Hart binnen de Randstad op de gebieden van productielandschap, ondernemerschap, woongebied en landschap aangegeven. De lijn hierbij is dat met dit bestuursakkoord een aantal ontwikkelingen in het Groene Hart in een stroomversnelling gebracht wordt naast alle bestaande initiatieven.

G32

De G32 is een netwerk van grote steden; in 2016 is de gemeente Hoorn als 38ste stad toegetreden tot de G32.

In 2016 heeft de G32 zich onder meer gericht op een lobby ten behoeve van de landelijke verkiezingen, met name ten aanzien van:

  • Krachtige steden en regio’s, waarbij het rijk zich als partner opstelt (in plaats van opdrachtgever), meer ruimte laat voor maatwerk en inzet op een ruimtelijk-economische investeringsagenda;
  • Tijd voor gemeenten om de transformatie in het sociaal domein goed vorm te geven, waarbij de integrale benadering de kans krijgt om zich te bewijzen, er geen nieuwe bezuinigingen of kortingen volgen en de verantwoordingslast wordt gematigd;
  • De oprichting van een fonds, gericht op het realiseren van voldoende betaalbare en duurzame woningen in wijken, waarin bedrijfsleven en corporaties participeren;
  • Inzet op een nieuwe aanpak voor de onderkant van de arbeidsmarkt, conform de oorspronkelijke doelstelling van de Participatiewet;
  • Een investering in wijkagenten, zowel in kwantitatief opzicht (méér wijkagenten) als in kwalitatieve zin (o.a. opleiding en deskundigheid, maar ook adequate ICT-voorzieningen) en extra middelen voor de aanpak van ondermijning;
  • Schrappen van de opschalingskorting en herstel van de balans in de financiële verhoudingen tussen Rijk en gemeenten.

De kabinetsformatie in 2017 zal uit moeten wijzen in welke mate de G32-standpunten overgenomen worden.

Ook is in 2016 ingezet op de aansluiting bij of advisering over diverse andere landelijke of Europese trajecten, waaronder de proeftuinenaanpak van het ministerie van BZK, VNG en IPO (als vervolg op het rapport ‘Maak verschil’ van de Studiegroep openbaar bestuur), de European Urban Agenda of de Nationale Omgevingsvisie.

De gemeente Gouda voert tevens de administratie van de G32. De jaarrekening 2016 van de G32 laat een positief resultaat zien; de bedoeling is dit ten goede te laten komen aan de deelnemers en het positieve saldo te verrekenen met de contributie voor 2017.

Bestuursstijl

College en raad hechten er belang aan om het thema integriteit op de agenda te houden. Het continu actueel op het web publiceren van de nevenfuncties en het per kwartaal publiceren van de ingediende declaraties zijn hier voorbeelden van. Het bestuur geeft uiting aan het belang van externe contacten. Wekelijkse collegeontmoetingen met onder andere buurgemeenten, Goudse bedrijven en organisaties, spreekuren, wijkbezoeken en kennismakingsbijeenkomsten voor nieuwe Gouwenaren bieden hiervoor de mogelijkheid.

Gemeenteraad en griffie

Vlak voor de zomer van 2016 heeft een meerderheid van de Raad het vertrouwen in alle wethouders opgezegd. Dit betekende dat de vijf wethouders met onmiddellijke ingang hun ontslag moesten indienen. In deze periode (drie maanden) werd het college gevormd door enkel de burgemeester.

Na een verkenner en een formateur bleek het mogelijk een coalitie van zeven partijen te vormen, waarvan zes partijen een wethouder leveren. Daarmee ging begin oktober het college weer van start en kon ook de gemeenteraad weer aan het (vergader)werk.

De periode van de bestuurscrisis had tot gevolg dat er na de zomer nauwelijks raadsvergaderingen en -bijeenkomsten waren. Wel startte de gemeenteraad na het zomerreces met een werkbezoek vergezeld met een etentje. De raadsleden kregen een rondleiding door het 1e deel van de nieuwe woonwijk Westergouwe en het nieuwe Kindcentrum.

Inmiddels is de gemeenteraad helemaal gewend aan de ‘Nieuwe werkwijze van de Raad’. Naast de verandering van een 3-wekelijkse cyclus naar een 4-wekelijkse cyclus, is er een andere nieuwe werkvorm, namelijk de oriëntatieweek. Deze oriëntatieavond biedt de mogelijkheid voor fracties om informele ontmoetingen met de stad te organiseren.

Op communicatiegebied over het raadswerk heeft de griffie gezorgd voor 11 digitale exemplaren van de ‘E- nieuwsbrief van de Raad, zijn er vele nieuwsberichten geplaatst op de “Nieuwscarroussel op het RIS” en de wekelijkse berichten op de gemeentepagina in de lokale krant. Daarnaast heeft de Raad in 2016 als gastheer 192 ‘Gasten van de Raad’ ontvangen.

Aangezien de Rekenkamer inmiddels is uitgebreid met de gemeente Zuidplas, wordt per 1 januari 2017 gestart met een nieuw onderzoeksbudget.

Indicatoren

De volgende indicatoren worden gebruikt om de voortgang in de realisatie van de doelstellingen te monitoren. Binnen het programma Veiligheid en bestuur zijn er alleen indicatoren ten aanzien van veiligheid.

Omschrijving indicator

Streefwaarde (indien van toepassing)

Resultaat

Afname aantal woninginbraken

-10% per jaar

+8%

Afname aantal HIC’s (High Impact crimes: woninginbraken, overvallen, geweld, straatroof)

-5% per jaar

+1%

Afname aantal meldingen jeugdoverlast

-5% per jaar

-10%

Afname aantal meldingen gestoord/overspannen persoon

-5% per jaar

-13%

Afname aantal meldingen burenruzie en conflictbemiddeling

-5% per jaar

-14%