Wat heeft het gekost?

Overzicht exploitatie

Exploitatie (bedragen * € 1.000)

Begroting 2016

Begroting 2016 na 2e wijziging

Rekening 2016

Verschil rekening t.o.v. begroting na wijziging

Lasten

PG Inkomen

24.863

26.209

27.449

-1.240

PG Minimabeleid

4.393

4.393

4.964

-570

PG Werk (en activering)

18.082

18.778

19.223

-444

Totaal lasten

47.338

49.380

51.635

-2.255

Baten

PG Inkomen

-21.157

-22.497

-23.564

1.067

PG Minimabeleid

-110

-110

-328

218

PG Werk (en activering)

-635

-622

-1.803

1.181

Totaal baten

-21.902

-23.229

-25.695

2.466

Saldo van baten en lasten

25.436

26.151

25.940

211

Toevoegingen aan reserves (lasten)

0

0

0

0

Onttrekkingen aan reserves (baten)

-23

-896

-896

0

Gerealiseerd resultaat

25.413

25.255

25.044

211

Verschillenverklaring exploitatie

Omschrijving (bedragen * € 1)

Lasten

V/N

I/S

Baten

V/N

I/S

Inkomen

1.240.000

N

1.067.000

V

Bijstandsbesluit zelfstandigen: Van de uitstaande vorderingen is meer teruggekomen dan was ingeschat. Dit heeft geleid tot per saldo een positief resultaat op de BBZ van € 45.000.

37.000

N

I

82.000

V

I

Bijstandsverlening en inkomensvoorzieningen: Het tekort op de uitkeringen bedraagt voor 2016 ca. € 1,6 miljoen. Na het verrekenen van de te verwachten vangnetuitkering ad € 230.000 komt dit uiteindelijk uit op een kleine € 1,4 miljoen. In de begroting is reeds rekening gehouden met een nadeel van € 1,5 miljoen waardoor voor 2016 een bedrag overblijft ten opzichte van de begroting (per saldo afgerond ca. € 100.000).

881.000

N

I

978.000

V

I

Waardering bijstandsvorderingen: de inbaarheid van uitstaande bijstandsvorderingen wordt jaarlijks geactualiseerd mede op basis van historie. Gelet op deze analyse is het percentage oninbaarheid verhoogd met 8% naar 75%. Dit heeft voor 2016 geleid tot een extra nadeel van per saldo € 315.000.

322.000

N

I

7.000

V

I

Minimabeleid

570.000

N

218.000

V

Minimabeleid: De verstrekkingen in natura (bijzondere bijstand) zijn fors gestegen door onder andere de verhoogde asielinstroom. Ook in 2016 zien we een stijging in de kosten voor bewindvoering en inrichtingskosten. Tevens zijn de uitgaven op de individuele inkomenstoeslag hoger dan geraamd. De baten laten een positief saldo (€ 218.000) zien door een hogere opbrengst op de invordering van verstrekte leenbijstand. In verband met de aangehouden nota Armoedebeleid in de zomer (nieuwe coalitievorming) is het door het Rijk extra beschikbaar gestelde geld (ad € 366.000) in 2016 niet toegevoegd aan de budgetten van minimabeleid. Met dit bedrag was wel reeds rekening gehouden in 2016. Er is als zodanig een voordeel te zien op programma 21 waar deze post gereserveerd stond.

719.000

N

I

218.000

V

I

Collectieve verzekering: De lasten zijn gebaseerd op de maximale populatie die gebruik kan maken van de verzekering. De aantallen en uitgaven zullen nog verder toenemen in 2017.

57.000

V

I

Schuldhulpverlening: Op de schuldhulpverlening is minder beroep gedaan dan vooraf verwacht. In 2015 waren de uitgaven ca € 70.000 hoger. De verklaring kan liggen in het feit dat door de aanwezigheid van de sociale teams in de wijk er aan de voorkant al financiële hulpvragen gesteld en opgelost worden waardoor er minder beroep gedaan wordt op schuldhulpverlening.

92.000

V

I

Werk (en activering)

444.000

N

1.181.000

V

Werkbedrijf: De oprichting en ontwikkeling van het (regionale) werkbedrijf is een jaaroverstijgend project. Er is in totaal € 1 miljoen beschikbaar gesteld door het Rijk voor de arbeidsmarktregio. Hiervan resteert nog een bedrag van € 486.000. Dit geld dient beschikbaar te blijven voor de regio en de raad zal daarom worden voorgesteld om het saldo van deze post opnieuw beschikbaar te stellen in 2017.

486.000

V

I

Begeleiding naar en tijdens werk: met name de onderbesteding van de trajecten 'begeleiding naar en tijdens werk' bij Promen leidt tot een voordeel van totaal € 126.000 op deze post; dit voordeel wordt deels teniet gedaan door de extra bijdrage aan Promen bij de Sociale werkvoorziening (zie hieronder). Vanwege het feit dat van een aantal van de reeds in 2016 gestarte trajecten door zullen lopen in 2017 wordt voorgesteld een bedrag van € 112.000 opnieuw beschikbaar te stellen ter bekostiging van deze extra uitgaven in 2017.

126.000

V

I

Re-integratiegelden: Per saldo is er op de re-integratiegelden een overbesteding van € 46.000. De grote afwijkingen op zowel de baten als de lasten worden met name veroorzaakt door de ontvangen ESF subsidie (€ 760.000) en de uitgaven die gedaan zijn ter benutting van deze subsidie. Deze subsidie is budgetneutraal en wordt niet begroot.

932.000

N

I

886.000

V

I

Vluchtelingenwerk: van het Rijk is een subsidie ontvangen voor de maatschappelijke begeleiding van statushouders (€ 2.370 p.p. inclusief de extra middelen voor de participatieverklaring (€ 1.370)); het geld dat ontvangen wordt via het Centraal orgaan Opvang Asielzoekers (COA) is nog niet geheel uitgegeven. In verband met de voorwaarden die gesteld zijn voor het uitgeven van deze Rijksontvangsten wordt voorgesteld het restant bedrag ad € 229.000 opnieuw beschikbaar te stellen in 2017.

121.000

N

I

347.000

V

I

Volwasseneneducatie: in 2016 was een regionaal budget beschikbaar van € 720.000 (inclusief het meegenomen bedrag uit 2015); de uitgaven zijn echter achtergebleven vanwege de start van het nieuwe uitvoeringsbeleid van regio Midden Holland (onder andere door nieuwe wetgeving) waarbij er meer beleidsvrijheid is voor gemeenten. Gemeenten hoeven niet meer het volledige budget bij de ROC's te besteden maar zij kunnen ervoor kiezen ook andere organisaties een bijdrage te laten leveren. Voor deze nieuwe partijen bleek het moeilijker dan verwacht om het budget volledig te besteden volgens in de wet gestelde criteria. De onderbesteding komt daarmee op € 200.000. Van dit bedrag mag maximaal 25% van het beschikbaar gestelde budget meegenomen worden naar volgend jaar (€ 158.000); het restantbedrag moet terugbetaald worden aan het Rijk (€ 42.000). Dit is budgetneutraal.

102.000

V

i

102.000

N

I

Sociale werkvoorziening: op dit product is een nadeel van per saldo € 55.000 vanwege een extra bijdrage aan Promen; conform de afspraak van de GR-deelnemers wordt Promen gecompenseerd bij een onderbesteding van het begrote aantal af te nemen trajecten per gemeente.

105.000

N

I

50.000

V

I