Inkomen: vangnet
Gouda biedt een Participatiewet-uitkering en andere financiële voorzieningen voor wie dat nodig heeft. Uitstroom naar werk heeft prioriteit en inwoners die dat nodig hebben worden daarin ondersteund door de gemeente. Het doel is dat mensen zoveel mogelijk in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien en naar vermogen deelnemen aan de samenleving.
Minimabeleid: handhaven en herijken armoedebeleid
In 2016 is het beleidskader armoede en schulden 2017- 2020 “Samen Mee( r ) Doen” voorbereid. Dit beleidskader is begin 2017 naar de gemeenteraad gezonden.
Het behalen van de volgende doelstellingen staat centraal:
Het college heeft de opdracht gegeven om een stadspas in te voeren en wijzigingen en vernieuwingen in de minimaregelingen door te voeren. Voorts wordt een flexibel noodfonds ingericht met een budget voor noodhulp bij crisis.
Met de Sociaal Teams Volwassenen is de verbinding gelegd, waardoor intensief ingezet wordt op vroegsignalering en de preventie van schulden en armoede. In de Sociaal Teams is de onafhankelijke cliëntenondersteuning geborgd.
Werk en activering: Iedereen werkt of is actief voor de samenleving
De werkwijze is gericht op activeren, motiveren en stimuleren van uitkeringsgerechtigden om zelf in actie te komen. Inwoners die een gemeentelijke uitkering aanvragen en die wel kunnen werken, maar niet direct aan de slag kunnen, stromen door naar het Werk- en Ontwikkelcentrum (WOC). Binnen het WOC krijgen de deelnemers een intensief programma aangeboden om werknemers- en sollicitatievaardigheden op te doen (zoals een CV opstellen en sollicitatiegesprekken voorbereiden ). Tevens worden zij worden intensief begeleid richting werk.
Wie na het WOC-traject nog geen werk gevonden heeft, wordt op basis van een persoonlijk plan van aanpak individueel verder begeleid door een werkcoach van de gemeente (Bemiddeling op Maat). Prioriteit ligt bij de werkzoekenden van wie wordt verwacht dat zij binnen een jaar weer aan het werk kunnen gaan en bij degenen voor wie het jaar van ‘werken aan werk’ bijna om is. Doel is te voorkomen dat mensen tussen wal en schip vallen.
Ook voor werkzoekenden met een arbeidsbeperking is een uitgebreid pallet aan dienstverlening ontwikkeld met als doel arbeidsbeperkten naar werk te leiden (afgestemd binnen de arbeidsmarktregio). Hierbij gaat het bijvoorbeeld om loonkostensubsidie, werkplekaanpassingen, no-riskpolis en gerichte opleidingen en trajecten. In dit kader is met werkgevers- en werknemersvertegenwoordigers, en met het onderwijs en bestuurders een ‘Regionaal convenant Garantiebanen’ afgesloten. Via het werkgeversservicepunt werden werkgevers persoonlijk benaderd voor werkplekken voor arbeidsbeperkten. Gouda Onderneemt! doet hier actief aan mee.
De specifieke aanpak wordt vormgegeven door een werkcoach voor jongeren, een werkcoach voor oudere arbeidsbeperkten, een accountmanager garantiebanen (voor de werkgeverscontacten op operationeel niveau), een arbeidsdeskundige en een kwartiermaker Werkbedrijf (voor de werkgeverscontacten op directieniveau). Het team arbeidsbeperkten werkt hiervoor samen met het Werkgeversservicepunt (WSP) Midden-Holland , het UWV, de scholen voor speciaal onderwijs en het praktijkonderwijs, Promen en met de Sociaal Teams. De dienstverlening wordt geboden aan de gemeenten van de arbeidsmarktregio Midden-Holland.
Voor jongeren t/m 27 jaar wordt ingezet op een sluitende aanpak. Hierbij gaat het zowel om preventie jeugdwerkloosheid als om bestrijding. In het kader van preventie van jeugdwerkloosheid zijn jongeren van het Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs (VMBO) gestimuleerd om een opleiding te kiezen met arbeidsmarktperspectief.
Tevens wordt zwaar ingezet op het tegengaan van voortijdige schoolverlaters. In het kader van de bestrijding jeugdwerkloosheid is er voor werkzoekende jongeren een voucherregeling ingezet. Dit is een tijdelijke loonkostensubsidie voor werkgevers in de regio Midden-Holland die hen stimuleert om jongeren in dienst te nemen (met en zonder uitkering). Jongeren die worstelen met diverse vormen van problematiek (schulden, dakloosheid, psychische problemen, een justitieel verleden) worden begeleid richting werk/school door gespecialiseerde jongerencoaches. Eventueel met inzet van diverse vormen van dagbesteding.
Verder zijn arbeidsfittrainingen georganiseerd en zijn in een samenwerking met uitzendbureaus jongeren toegeleid naar werk. Ook kunnen jongeren bij het leerwerkloket informatie krijgen over scholing en testen doen, zoals een competentietest. Verder loopt het project ‘de Broekriem’, waarbij werkzoekenden elkaar in een netwerk ondersteunen richting werk.
Tot slot is de aansluiting onderwijs- arbeidsmarkt versterkt in nauwe samenwerking met werkgevers in Gouda en de regio en het onderwijs (zie ook programma 4).
Zorgen voor gezonde toekomst voor Promen
De toekomstdiscussie Promen wordt voorbereid in het perspectief van de transformatieopgave in het sociaal domein. Dit is inclusief de verbinding tussen ondersteuning naar werk en participatie (inclusief beschut werk) en dagbesteding Wmo.
SROI
SROI (Social Return On Investment) is expliciet in het najaar van 2016 opgenomen in het actieprogramma. SROI wordt gevraagd van partijen die via een aanbesteding een opdracht gegund hebben gekregen van de gemeente Gouda. Het doel is dat een deel van de opdrachtwaarde (≥ 5%) ten goede moet komen aan personen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ook bij subsidies is SROI van toepassing. Hiervoor is echter (nog) geen vast percentage opgelegd. In 2016 zijn 29 werkzoekenden in dienst genomen op een SROI vacature.
De gemeente heeft in september 2016 met diverse overheden uit de provincie Zuid-Holland, opleiders en de bouw- en infrabranche een intentieverklaring (‘Infradeal’) gesloten om de komende drie jaar met inzet van SROI samen 300 duurzame werk- en opleidingsplekken te creëren voor mensen in de bijstand.
Naast de inzet van het instrumentarium van SROI wordt bij de acquisitie van bedrijven maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) gestimuleerd. In 2016 is bijvoorbeeld het eetcafé Brownies en Downies binnengehaald in de binnenstad. Hier zijn vooral mensen met een beperking werkzaam.
Zorg over tekort op het Buigbudget
Al sinds 2011 is het door het Rijk toegekende budget onvoldoende om de uitkeringen van alle bijstandsgerechtigden te kunnen betalen. Toekenningen van de Incidentele Aanvullende Uitkeringen in 2011 en 2014 waren een bevestiging dat de gemeente er binnen de mogelijkheden alles aan doet om het tekort op het BUIG budget zo beperkt mogelijk te maken. Met de toekenningen is de minister van SZW “van oordeel dat gesproken kan worden van een uitzonderlijke situatie op de arbeidsmarkt voor de gemeente Gouda en dat het beleid en de uitvoering adequaat zijn”. Over 2015 is conform de nieuwe regeling bij het nieuwe verdeelmodel een aanvulling in de vorm van een Vangnetuitkering toegekend, nadat extra maatregelen genomen waren om het BUIG tekort zoveel mogelijk te beperken.
Net als in eerdere jaren was in 2016 was het BUIG budget weer ontoereikend. Er zijn daarom weer extra maatregelen genomen en bestaande maatregelen geïntensiveerd om het aan het begin van het jaar al voorziene tekort zoveel mogelijk te beperken. Voor 2016 zal het college een beroep doen op de Vangnetregeling 2016.
Ook de komende jaren is het de verwachting dat het BUIG budget ontoereikend zal zijn.
Deze werkwijze van continu inspelen op de ontwikkelingen en nieuwe mogelijkheden of werkwijzen in samenwerking met partners om de instroom te beperken en de uitstroom te bevorderen zet het college onverkort voort.
Voor indicatoren zie monitor sociaal domein