Exploitatie (bedragen * € 1.000) | Begroting 2016 | Begroting 2016 na 2e wijziging | Rekening 2016 | Verschil rekening t.o.v. begroting na wijziging |
---|---|---|---|---|
Lasten |
|
|
|
|
PG Welzijn en zorg | 39.676 | 41.146 | 37.203 | 3.943 |
Totaal lasten | 39.676 | 41.146 | 37.203 | 3.943 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
PG Welzijn en zorg | -1.171 | -1.171 | -2.651 | 1.480 |
Totaal baten | -1.171 | -1.171 | -2.651 | 1.480 |
|
|
|
|
|
Resultaat voor bestemming | 38.505 | 39.975 | 34.552 | 5.424 |
Toevoegingen aan reserves (lasten) | 0 | 913 | 913 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves (baten) | 0 | -1.227 | -1.227 | 0 |
Resultaat na bestemming | 38.505 | 39.661 | 34.237 | 5.424 |
Omschrijving (bedragen * € 1) | Lasten | V/N | I/S | Baten | V/N | I/S |
---|---|---|---|---|---|---|
Welzijn en zorg | 3.943.000 | V |
| 1.478.000 | V |
|
Begeleiding: Overschot begeleiding is grotendeels terug te leiden uit terugbetaling voorschot Pgb door de SVB over 2015 in 2016. Het overige verschil is dan € 300.000 op een budget van € 5,1 mln. | 523.000 | V | I |
|
|
|
Beschermd Wonen: Over 2016 is opnieuw sprake van een positief resultaat t.a.v. beschermd wonen. Dit is het gevolg van een beleid gericht op ambulantisering. Sinds de zomer van 2016 wordt actief geïnvesteerd in de pilot Gewoon Thuis met als doel om instroom in beschermd wonen te voorkomen en uitstroom te versnellen. Binnen deze pilot zorgen de grootste aanbieders voor beschermd wonen gezamenlijk voor een 24/7 beschikbaarheid in de wijk. Deze beweging brengt ook met zich mee dat meer intensieve zorg aan huis wordt geleverd. Een besparing op beschermd wonen vertaalt zich dus ook in hogere uitgaven voor begeleiding en dagbesteding. Naar verwachting zet deze trend zich in 2017 verder voort. | 840.000 | V | I |
|
|
|
Hulp bij het huishouden: Overschot hulp bij het huishouden is voor een deel terug te leiden uit terugbetaling voorschot Pgb door de SVB over 2015 in 2016. Daarnaast heeft de trend die in 2015 zichtbaar was zich in 2016 voorgezet. De nieuwe richtlijn per 1 januari 2015 en de keukentafelgesprekken zorgen voor minder aanvragen en lagere uitgaven dan begroot. | 1.529.000 | V | I |
|
|
|
Huishoudelijke hulp toelage: De besteding op deze nieuw ingevoerde regeling blijft fors achter op beschikbare middelen. | 373.000 | V | I |
|
|
|
Bijdrage regiogemeenten ZorgVernieuwingsProjecten (ZVP): De uitgaven aan ZVP waren hoger dan begroot. De uitgaven worden gedekt door bijdragen van de regiogemeenten. | -43.000 | N | I | 43.000 | V | I |
Eigen bijdrage Wmo: het overschot wordt deel veroorzaakt door inkomsten uit 2015 die pas in boekjaar 2016 verwerkt zijn. Verder was het voor de gemeente erg lastig in te schatten wat de eigen bijdrage zou worden na 1/1/2015. Gedurende 2016 is er een inschatting gemaakt over de structurele bijdrage. Vanaf 1/1/2017 wordt de regelgeving in Gouda aangepast waardoor de eigen bijdrage voor de Wmo clienten verlaagd worden, waarmee de inkomsten meer in lijn komen te liggen met de begroting. |
|
|
| 1.395.000 | V | I |
Hulpmiddelen: overschot wordt veroorzaakt door lager verbruik van de regelingen dan begroot | 320.000 | V | I |
|
|
|
Maatschappelijke opvang / vrouwenopvang (MO/VO): De middelen worden door Gouda als centrumgemeente mede namens de regio uitgegeven. Per saldo blijft een positief saldo over van € 197.000. Aan de raad zal worden voorgesteld deze middelen toe te voegen aan de bestemmingsreserve MO/VO. Het grootste deel van het overschot valt binnen de vrouwenopvang. Door een herijking van de verdeling van de decentralisatie-uitkering door het Rijk krijgt Gouda vanaf 2018 35% minder dan in 2015. Dit wordt trapsgewijs afgebouwd. Vooruitlopend hierop wordt er in 2016 t/m 2017 al rekening gehouden met deze korting. | 157.000 | V | I | 40.000 | V | I |
Openbare gezondheidszorg: De RDOG had over 2015 een overschot. Dit overschot is in boekjaar 2016 terugbetaald aan de deelnemende gemeenten | 112.000 | V | I |
|
|
|
Participeren in de buurt: de digitale sociale kaart is in de loop van 2016 aangeschaft. De digitale sociale kaart krijgt een plek in de brede integrale toegang tot het sociaal domein, waar momenteel aan gewerkt wordt. Hierdoor is een deel van de kosten voor de sociale kaart niet in 2016 gemaakt. | 44.000 | V | I |
|
|
|
overig: Doordat er sponsoren gevonden zijn vallen de kosten voor de gemeente bij het vrijwilligersinformatiepunt lager uit dan begroot. Daarnaast is het budget van de adviesraad en de cliëntenraad niet uitgeput. En er blijven middelen over op de subsidieregeling gezondheidsbeleid 2016. | 88.000 | V | I |
|
|
|